مقالات

گازهای کالیبراسیون 4 جزئی کالگز

گازهای کالیبراسیون 4 جزئی کالگز چیست؟

بسیاری از دستگاه‌هایی که امروزه در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند با گذشت زمان و در اثر عواملی چون فرسودگی و حوادث پیش‌بینی نشده، دقت و صحت لازم خود را در اندازه‌گیری‌ها از دست می‌دهند. برای تأیید این موضوع، از روشی به نام کالیبراسیون (Calibration) یا واسنجی استفاده می‌شود. فرآیند کالیبراسیون برپایه سنجش دقت و صحت یک دستگاه نظیر دتکتور گاز یا آنالایزر گاز می‌باشد. پس از کالیبراسیون، مقادیر به دست آمده از این فرآیند با مقادیر مرجع مطابقت داده می‌شود و درصورت انحراف به عنوان خطا شناسایی شده و می‌بایست رفع شود.

امروزه برای فرآیند کالیبراسیون از گازهای ویژه‌ای به نام calgaz که مخفف شده Calibration Gas یا گاز کالیبراسیون است استفاده می‌شود. این گازها به صورت تک جزئی و ترکیبی (چندجزئی) قابل دسترس هستند. گازهای تک جزئی درواقع گازهایی هستند که فقط شامل یک گاز می‌شوند. از جمله گازهای خالص می‌توان به هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن اشاره کرد. درمقابل، مخلوطی از چند گاز خالص با مقادیر مشخص و کنترل شده تشکیل گازهای ترکیبی یا میکس را می‌دهند. مخلوط گازهای هیدروژن سولفید، مونواکسیدکربن، متان و اکسیژن بالانس شده با گاز نیتروژن تشکیل یک گاز میکس را می‌دهند. گازهای کالگز به عنوان گاز مرجع برای کالیبراسیون دستگاه‌های آشکارساز یا دتکتور گاز و هم‌چنین دستگاه‌های آنالایزر گاز کاربرد دارند. در ادامه، به موضوعات مختلفی پیرامون گازهای کالیبراسیون پرداخته می‌شود.

معرفی گازهای کالیبراسیون کالگز

انواع گاز میکس calgaz

گازهایی که برای کالیبراسیون استفاده می‌شوند به دو صورت تک جزئی و چند جزئی (میکس) موجود می‌باشند. گازهای تک جزئی یا خالص تنها حاوی یک نوع گاز هستند. گازهای میکس calgaz تشکیل شده از چند نوع گاز مختلف با درصدهای مشخص می‌باشند. از جمله گازهای میکس کالگز می‌توان به گاز چهارجزئی اشاره کرد. مخلوط چهار جزئی گاز کالیبراسیون درواقع ترکیبی از چند گاز است که به طور همزمان می‌توانند اهداف متعددی را اجرا کنند. در این نوع گاز، درصد‌های مشخصی از چهار نوع گاز متفاوت وجود دارد. مخلوط گازهای هیدروژن سولفید، مونواکسیدکربن، متان و اکسیژن بالانس شده با گاز نیتروژن یکی از پراستفاده‌ترین گازهای میکس کالگز می‌باشد. از مخلوط گاز چهار جزئی برای بررسی دوره‌ای و کالیبراسیون آشکارسازهای گاز چند جزئی (مخلوط گاز) استفاده می‌شود.

گازهای ترکیبی

گازهای ترکیبی که به عنوان گازهای میکس یا چندجزئی شناخته می‌شوند تشکیل شده از چند گاز با درصدهای معین می‌باشند. هر یک از گازهای تشکیل دهنده گازهای ترکیبی به نوبه خود یک نقش واحد را ایفا می‌کنند. از گازهای ترکیبی به عنوان گاز کالیبراسیون یا کالگز استفاده می‌شود.

خواص گاز کالگز چیست؟

گاز کالگز به عنوان یک گاز مرجع به صورت تک جزئی یا چند جزئی به منظور کالیبراسیون دستگاه‌های دتکتور گاز و آنالایزر گاز استفاده می‌شود. در برخی مواقع دستگاهی که کالیبره می‌شود به صورت تک گازی است. از این رو، نیاز است از کالگز تک جزئی استفاده کرد. برای مثال، آشکارساز گاز اکسیژن را باید با گاز اکسیژن و آشکارساز گاز هیدروژن سولفید را باید با گاز تک جزئی هیدروژن سولفید کالیبره کرد. اما، مواقعی وجود دارد که دستگاه آشکارساز به صورت چند جزئی می‌باشد که برای کالیبراسیون آن‌ها باید از گاز ترکیبی استفاده کرد. از جمله گازهای چهارجزئی پراستفاده برای کالیبراسیون دستگاه‌های آشکارساز گاز می‌توان به مخلوط گازهای هیدروژن سولفید، مونواکسیدکربن، متان و اکسیژن بالانس شده با گاز نیتروژن اشاره کرد.

مشخصات گاز کالیبراسیون کالگز

یکی از مهم‌ترین مشخصات گاز کالیبراسیون کالگز، درجه خلوص بسیار بالای آن‌هاست، که آن‌ها را به گزینه‌ای ایده‌آل برای فرآیند واسنجی یا کالیبراسیون دستگاههای مختلف تبدیل می‌کند. علاوه بر آن، برحسب نیاز کاربر، فرمولاسیون گازهای کالیبراسیون calgaz قابل تغییر است. انواعی از گازهای کالگز وجود دارند که به صورت میکس می‌باشند. این دسته از گازها از چند نوع گاز مختلف با درصدهای معین تشکیل می‌شوند، که درصد گازهای تشکیل دهنده و نوع آن‌ها برحسب نیاز قابل تغییر هستند.

کاربرد گاز کالیبراسیون کالگز

مهم‌ترین کاربرد گاز کالیبراسیون کالگز، کالیبراسیون یا واسنجی دستگاه‌های آشکارساز گاز نظیر کروماتوگرافی گازی و هم‌چنین دستگاه‌های آنالایزر گاز است. از دیگر موارد استفاده از گاز کالیبراسیون calgaz می‌توان به لیزرها، گازهای کالیبراسیون تنفسی، گازهای کالیبراسیون مخلوط قابل استفاده برای دستگاه‌های پرتوی ایکس، گازهای کالیبراسیون میکس هیدروژن با نیتروژن، گازهای کالیبراسیون قابل احتراق و در آخر گازهای کالیبراسیون میکس نیتریک اکساید و گوگرد دی اکساید برای کالیبراسیون دستگاه‌های کنترل‌کننده و نظارت گرمایی اشاره کرد. علاوه بر کاربردهای فوق، از گازهای کالیبراسیون کالگز در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی نیز استفاده می‌شود. در این گونه موارد نیاز است این گازها فاقد هرگونه ناخالصی باشند تا از ایجاد خطا در فرآیند اندازه‌گیری جلوگیری به عمل آید.

ترکیبات گازی calgaz

ترکیبات گازی calgaz برحسب تک جزئی و یا چندجزئی بودن، می‌تواند متفاوت باشد. گازهای کالگز تک جزئی تنها حاوی یک نوع گاز می‌باشند. از سوی دیگر، گازهای calgaz میکس از چند گاز مختلف با درصدهای معین که هریک اثر مشخصی دارند تشکیل می‌شوند. از مهم‌ترین گازهای کالگز ترکیبی می‌توان به 4 جزئی اشاره کرد، که از گازهای هیدروژن سولفید، مونواکسیدکربن، متان و اکسیژن بالانس شده با گاز نیتروژن تشکیل می‌شود. نکته‌ای که در این‌جا می‌بایست به آن اشاره کرد این است که ترکیبات گازهای چندجزئی برحسب نیاز متقاضی می‌تواند تغییر کند.

اطلاعات ایمنی Calgaz

گازهای کالگز همانند دیگر گازها درون سیلندرهای گاز نگهداری می‌شوند. کپسول‌های گاز کالگز به طور عمده از آلومینیوم ساخته می‌شوند. علاوه بر آلومینیوم، از استیل برای ساخت سیلندرهای گازهای کالیبراسیون نیز استفاده می‌شود. برحسب ماهیت گاز calgaz، نیاز است به هنگام استفاده از آن‌ها به یک سری نکات ایمنی توجه شود که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • از رگلاتورهای مخصوص به هر کپسول گاز استفاده شود.
  • کپسول‌های گاز می‌بایست در مکانی تهویه شده و به دور از نور خورشید و گرما نگهداری شوند.
  • از وارد شدن هرگونه ضربه به کپسول‌های گاز به شدت خودداری شود. سیلندرهای گاز را نباید روی زمین غلتاند.
  • در صورتی که درون مخلوط گازی یک گاز اشتعال‌پذیر وجود داشته باشد می‌بایست از گاز اکسیژن دور نگه داشته شود.
  • درصورت وجود گازهای خطرناک و سمّی در گازهای میکس کالگز کلیه‌ی نکات ایمنی در تولید، حمل و نقل و نگهداری بایستی رعایت شود.
نکات ایمنی کالیبراسیون

نکات ایمنی در کار با کالگز

گازهای کالگز همانند دیگر انواع گازها درون کپسول‌هایی ذخیره می‌شوند. هنگام کار با سیلندرهای گاز کالیبراسیون کالگز بهتر است به یک سری نکات ایمنی توجه شود. درصورتی که در فرمولاسیون calgaz گاز اشتعال‌پذیر وجود داشت بهتر است سیلندرها را درون اتاقی مجزا و به دور از کپسول‌های گاز اکسیژن نگهداری کرد. هم‌چنین، اگر کالگز حاوی گازهای سمّی و خطرناک بود کلیه‌ی نکات ایمنی در تولید، حمل و نقل و نگهداری بایستی در رابطه با آن‌ها رعایت کرد. از دیگر نکات ایمنی موردنیاز هنگام کار با کالگز می‌توان به عدم ضربه زدن به کپسول و نگه‌داری آن به دور از نور خورشید و حرارت اشاره کرد.

فروش کالگز

همان‌طور که بیان شد، از گازهای کالگز به طور عمده برای کالیبراسیون یا واسنجی دستگاهای آشکارساز گاز و هم‌چنین آنالایزرهای گازی استفاده می‌شود. به دلیل این‌که دقت و صحت اندازه‌گیری های کالیبراسیون به طور قابل توجهی به درجه خلوص گازهای calgaz وابسته است توصیه می‌شود این گازها از شرکت‌های معتبر خریداری شوند. در این راستا، “بنیان گاز” به عنوان مجموعه ای شناخته شده در زمینه واردات و عرضه گازهای کالگز با درجه خلوص بسیار بالا فعالیت‌های درخشانی دارد و قادر است گازهای کالگز خود را با نازل‌ترین قیمت و بهترین کیفیت در اختیار مشتریان محترم قرار دهد. خریداران محترم می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع گازهای کالیبراسیون و هم‌چنین قیمت‌های به روز آن‌ها با کارشناسان تماس حاصل فرمایند.

قیمت گازهای کالیبراسیون کالگز

امروزه، قیمت گازهای کالیبراسیون کالگز متأثر از نوسانات نرخ ارز می‌باشد. به خریداران محترم توصیه می‌شود پیش از خرید گازهای کالگز و جهت اطلاع از قیمت‌های به روز آن‌ها با شرکت‌های فروش این نوع گازها تماس حاصل شود.

سوالات متداول

تولید کالگز چگونه است؟

تولید کالگز برحسب اینکه گاز به صورت تک جزئی یا چند جزئی باشد متفاوت است. گازهای کالیبراسیون تک جزئی به دلیل اینکه فقط حاوی یک نوع گاز هستند به راحتی قابل تولید و عرضه هستند. اما، گازهای کالگز چندجزئی تشکیل شده از چند نوع گاز مختلف با درصدهای معین هستند، از این رو تولید این نوع گاز پیچیدگی‌ها و دشواری‌های خاص خود را دارد. گاهی اوقات، گازهای calgaz به صورت 20 جزئی هستند، پس تولید این نوع گاز به مراتب بسیار دشوارتر از گازهای تک جزئی می‌باشد. گازهایی که امروزه به عنوان کالگز در ایران به مصرف می‌رسند به دو صورت وارداتی و هم‌چنین تولید داخل می‌باشند.

ویژگی گاز calgaz چیست؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گازهای calgaz، درجه خلوص بالای آن‌هاست، که این موضوع باعث شده است از گازهای کالگز به عنوان گاز مرجع جهت کالیبرسیون دستگاه‌های دتکتور گاز و آنالایزر گاز استفاده شود. گازهای calgaz به صورت تک جزئی و میکس موجود می باشند. گازهای کالگز تک جزئی بیشتر برای کالیبراسیون دستگاه‌های آشکارساز تک جزئی و گازهای کالگز ترکیبی برای کالیبراسیون دستگاه‌های آشکارساز چندجزئی استفاده می‌شوند.

دلیل اهمیت گاز calgaz چیست؟

دلیل اهمیت گازهای calgaz، مصرف آن‌ها برای کالیبراسیون یا واسنجی دستگاه‌های مختلف است. از آن‌جایی که فرآیند کالیبراسیون نیازمند گاز با درجه خلوص بالا می‌باشد، از گازهای کالگز استفاده می‌شود. علاوه بر مصرف عمده برای کالیبراسیون، گازهای calgaz در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی نیز کاربرد دارند. از آن‌جایی که وجود ناخالصی می‌تواند دقت و صحت اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی را تحت تأثیر قرار دهد، از کالگز که درجه خلوص بسیار بالایی دارند استفاده می‌شود.

گاز کالیبراسیون چه نوع گازی است؟

گاز کالیبراسیون که با نام کالگز شناخته می‌شود از درجه خلوص بسیار بالایی برخوردار هستند و به عنوان گاز مرجع برای کالیبراسیون دستگاه‌های آشکارساز گاز و هم‌چنین دستگاه‌های آنالایزر گاز کاربرد دارند. گاز calgaz به طور معمول به صورت تک جزئی و چند جزئی مورد استفاده قرا می‌گیرند. گازهای چندجزئی حاوی بیش از یک گاز مختلف بوده که هریک نقشی متفاوتی در مخلوط گازی ایفا می‌کنند.

هنگام خرید گازهای کلیبراسیون کالگز توجه به چه نکاتی حائز اهمیت می باشد؟

گازهای کالیبراسیون کالگز به عنوان گاز مرجع برای کالیبراسیون یا واسنجی دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود. یکی از نکات مهمی که پیش از خرید گازهای کالیبراسیون کالگز بایستی به آن توجه داشت، درجه خلوص آن‌هاست. گازهای calgaz باید از درجه خلوص بسیار بالایی برخوردار باشند تا اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی دقت و صحت لازم را داشته باشند. بنابراین، توصیه می‌شود خرید گازهای کالیبراسیون کالگز از شرکت‌های معتبر صورت گیرد. “بینان گاز” در زمینه فروش گازهای کالیبراسیون calgaz می‌تواند انواع مختلفی از این نوع گازها را با بهترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت در اختیار خریداران محترم قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *